onsdag 6. mai 2009

IKT i barnehagen?

I dag kom jeg over en pressemelding fornyings- og administrasjonsdepartementet med tittelen Behov for økt digital kompetanse i barnehagen (via JaO). Jeg er veldig tilhenger av bruk av IKT i skolen og synes det er alt for lite kompetanse på dette. I barnehagen må jeg si at jeg stiller meg litt mer kritisk. Ja vi er i en teknologisk tid og IKT er tilgjengelig over alt, men jeg synes at barn skal få være barn så lenge som mulig og jeg er redd for at bruk av IKT i barnehagen alt for lett blir passiv bruk av data o.l. apparater.

Jeg tror bruk av digitale kameraer og lydopptak kan ha fin effekt i barnehagen. Barn må få lov til å være barn og dermed få lov til å være aktive og dette er et økende behov i en hverdag hvor de bruker mer enn nok tid foran dataskjermer og foran TVen hjemme.

Blir kanskje litt søkt å trekke konklusjoner med min egen barnehagetid for 15-20 år siden, men da var det en fryd å kunne bruke naturen og være ute i sandkassa. Tror barn trenger dette enda mer nå en jeg gjorde når jeg gikk der selv. Skolen er allerede et sted med for stor passivitet for de minste barna.

Kom også over et temahefte om IKT i barnehagen skrevet av Nina Bølgen. Spennende lesning som jeg skal fordype meg i når jeg blir ferdig med eksamensperioden. Har desverre ikke fått satt meg inn i dette ande. Anbefaler bloggen hennes!