søndag 24. mai 2009

FrP og skolepolitikk

Da var turen kommet til at FrP har diskutert skolepolitikk på sitt landsmøte. De har kommet med en rekke forslag og det mest oppsiktsvekkende er at de vil at skolene skal bli ledet av en ny styremodell. «offentlige skoler skal være selvstyrte, med driftsstyrer som består av foresatte, lærere , andre ansatte og elever, der foreldrevalgte representanter er i flertall. Disse er ansvarlige for ansettelser, avtaler med ansatte, pedagogikk og resultater». Jeg synes dette er en spennende tanke. Dette vil føre til at det er foreldrenes representanter som blir sittende med makten i styret. Det er viktig med engasjement og innflytelse fra foreldrenes side, men jeg tror allikevel at dette ikke er veien å gå. Skoleledere og lærere er fagpersoner som tar en utdannelse som gjør de kvalifiserte til å ta avgjørelser i forhold til blant annet pedagogikk. Jeg er redd at det blir større forskjell fra skole til skole med denne styreordningen enn det er i dag. FrP vil ta fra lærerne makten og slik jeg ser det mener FrP at foreldrene til barna har større kunnskap om hva som er viktig, enn vi som faktisk tar en utdannelse innenfor feltet. Hvordan skal det føre til å bygge tillitten og statusen til lærerne og hvordan har de tenkt å få flere til å bli lærere når de sender ut dette signalet?

Det er flere ting FrP vil sette fokus på og et par av disse er veldig viktige poeng. Innføre skolemåltid i grunnskolen og ha et større fokus på gymnastikk er ting jeg mener er veldig viktige å ha med. Orden og oppførselskarakterer i tredje klasse og karakterer i grunnleggende fag fra femte er ting jeg derimot stiller meg svært kritisk til. Karakterer kan vente til ungdomsskolen.