Under det pågåene landsmøte til Høyre så ha de selvfølgelig diskutert skolepolitkk. De har kommet fram til noen vedtak:
Jeg er enig med enkelte av disse vedtakene. En fin ting er at det ikke blir ferdighetsinndeling i 1. klasse. Bare tanken på at de vurderte dette skremmer egentlig litt. Det er også bra at en ikke kan ta utbytte av friskoler. Skolene må lages for å skape gode læringsmiljø og utdanne dyktige elever, ikke for å tjene penger. Anonyme prøver i vgs er for så vidt greit nok. Må da lage et godt nasjonalt system for dette, men det er gjennomførbart og vil nok ha en positiv effekt.
Når det så gjelder de andre punktene så er jeg grunnleggende uenig. Karakterer trengs ikke nede i femteklasse. En har allerede et slags karaktersystem i form av grad av måloppnåelse i forhold til kompetansemålene. Det er ikke nødvendig med karakterer for 11-åringer. Fremmedspråk ser jeg heller ikke helt nytten av på et tidligere stadiet enn i dag. Mange elever har mer enn nok med norsk og engelsk. Evt. fremmespråk vil da gå utover andre fag som er viktge å ha med. Frykter at fremmedspråk da vil erstatte de estetiske fagene som musikk og kunst & håndtverk. Det er jeg sterkt imot! Det at rektor skal lønne lærere individuelt ut ifra elevenes nivå blir helt feil i mitt hodet. En lærer som ikke gjør jobben sin, men som har dyktige elever vil da nødvendigvis få bedre lønn enn en lærer som jobber ekstra, men har mange elever med lærevansker i sin klasse. Dette kan ikke være malen for framtiden!
Og det siste punktet vil bli den største utfordringen. Ingen eksamener etter 17. mai. Hvordan skal dette gjennomføres i praksis? Slik det er i dag så starter eksamensperioden rundt starten av mai og varer ut til midten av juni. Det vil si 1,5 måned. Hvis Russetiden skal vernes og det ikke skal være eksamener etter 17. mai, så vil det si at eksamensperioden må starte i midten av mars. Når en da tenker på at 2. semester starter i midten av januar så blir lengden på dette 3 måneder. Da må en gå inn og endre semesterinndelingen for de som blir russ. Et annet problem blir hva elevene skal gjøre etter 17, mai. Hvordan skal en få elevene til å motivere seg den siste måneden hvis det ikke er noen flere eksamener igjen. Da kan en like gjerne slutte av før 17. mai og hvordan tenker Høyre da at elevene skal bli kunnskapsrike. Siste året på videregående blir 1,5 måned kortere.
Jeg håper virkelig ikke at det er denne skolepolitikken som er den gjeldene når jeg blir ferdigutdannet og skal begynne i jobb.