mandag 4. mai 2009

Et nytt fag i skolen?

I dag kom jeg over en diskusjon rundt et nytt fag i skolen. Dette har bakgrunn i at den teknologiske utviklingen har eksplodert i det siste tiåret og at dagens elever stort sett kun bruker Google og Wikipedia som kilder når de skriver oppgaver. Jeg fant ut av dette gjennom JaO's blogg, CingT's blogg og en diskusjon på Twitter #nettfaget. Der kan en finne mange andre som har blogget om denne saken bl.a. Jørn Hoelstad Pettersen.

Jeg synes det absolutt er på sin plass med et nettfag i skolen og ikke minst på lærerutdanningen. Vi får ingen opplælring i internettbruk eller tekniske hjelpemidler ved Høyskolen i Bergen og det synes jeg er svært mangelfullt når jeg skal ut å undervise i klasser hvor alle elevene sitter med hver sin laptop. Barn i dagens skole må bli mer kritiske brukere av nettet og lære å finne sikre kilder. Jeg gleder meg til å følge denne debatten vider!