fredag 5. mars 2010

Rammeplanen for Grunnskolelærerutdanningen

Nå er rammeplanen for grunnskolelærerutdanningen (GLU) endelig vedtatt. Jeg har desverre ikke hatt tid til å sette meg så veldig inn i endringene og hva det vil resultere i. Det jeg kan si er at jeg stiller meg positiv til at det er fokus på læringsutbytte til kandidatene som skal ta utdanningen. Det blir et fokus på hva vi som tar utdanningen skal sitte igjen med og ikke hva skolene er pålagt å lære oss. Hvordan dette skal gjennomføres i praksis er derimot litt vanskelig å forespeile seg. Kanskje mindre forelesninger, mer praksis og mer praktisk undervisning. Jeg synes det er beklagelig at de ikke har valgt å innføre mer praksis i GLU og er spent på hvordan praksis i 5. - 10. utdanningen blir gjennomført. Slik jeg har forstått det skal studentene kun ha praksis i de fagene de fordyper seg i. Dette blir en stor utfordring for utdanningsinstitusjonene som allerede sliter med å fylle kravene for praksis som er i dag, hvor studentene har de fagene som øvingslærer har. Skal prøve å komme tilbake til flere tanker rundt rammeplanen når jeg har gått grundigere igjennom den.