fredag 5. februar 2010

Digital kompetanse

Jeg driver som sagt og skriver en oppgave i musikkdidaktikk. Den handler om digital kompetanse i musikkfaget og i den sammenheng bruker jeg bl.a. Program for digital kompetanse 2004-2008 som en kilde. Det er et program som sier noe om regjeringens satningsområder innenfor skolen i fohold til det nevnte tema. Det er ganske interessant å se hva de sier om lærerstudentene:

"Av særlig betydning er det at fremtidens lærere, dvs. lærerstudenter, utvikler digital kompetanse for fremtidens skole. Lærerstudentene må gjennom studiet involveres aktivt i den pedagogiske og faglige utviklingen knyttet til bruk av IKT i skolen." (Program for digital kompetanse)

Jeg kunne ikke sagt meg mer enig! Det eneste som bekymrer meg er at dette er nok et eksempel på at intensjonen ligger der, men realitetene i skolen er noe helt annet. Jeg fant for et halvår siden en midtveisrapport av det nevnte programmet. Desverre virker det som om at den ikke lenger er tilgjengelig for allmennheten, men heldigvis lastet jeg ned det på pdf i november før den forsvant. Der viser det seg at de har funnet ut mye av det jeg har erfart på studiet mitt:

"Det finnes indikatorer som tyder på at digital kompetanse ikke i større grad er fremhevet som et viktig satsingsområde ved landets lærerutdanningsinstitusjoner. (...) Digital kompetanse fremstår som et noe diffust område innenfor dagens lærerutdanning. Selv om man på bakgrunn av tidligere erfaringer kan anta at digital kompetanse har stått i fokus i lærerutdanningen, bør det klargjøres hvordan man med dagens politikk vil satse på digital kompetanse og IKT innenfor denne delen av utdanningssystemet." (midtveisrapport for Program for digital kompetanse)

Jeg liker veldig godt den setningen: Digital kompetanse fremstår som et noe diffust område innenfor dagens lærerutdanning. Jeg synes det er fantastisk formulert og det gjenspeiler realiteten på en god måte.

Det er et veldig viktig moment de tar opp med at det bør klargjøres hvordan dagens politikk skal satse på IKT for lærerstudentene. Er det nok at forelesningene foregår ved hjelp av Powerpoint eller kreves det faktisk andre tiltak for at studenten skal sitte igjen med en digital kompetanse og ikke minst kunne gi sine fremtidige elever den samme kompetansen. Mitt håp er at ved den nye lærerutdanningen kommer en økt satsning på digital kompetanse, men jeg er nok for realistisk til å ha troen på det.