fredag 14. august 2009

Sykepleiertetthet?

Det blir hele tiden snakket om en manglende lærertetthet og det jobbes med å forbedre denne til stadighet. Da jeg leste denne artikkelen på db.no i dag ble jeg sjokkert, eller ble jeg det? Én sykepleier på 153 pasienter vil jeg si er en manglende grad av sykepleiertetthet. Det er riktignok på nattskiftet og da kan en tenke at de fleste sover uansett, men det er ganske skremmende.Etter alt snakket om underbemanning i helsesektoren og for få sykepleiere så er det ikke ulogisk at slikt kan skje. Det er på tide å gi sykepleierne et løft og utdanne flere dyktige sykepleiere som er villige til å jobbe i eldreomsorgen og ikke bare på sykehusene. Jeg kan ikke se at det er forsvarlig å ha kun en nattevakt på en så stor avdeling og håper den kommende regjeringen vil kunne gå inn og lage et minimumskrav på hvor stor sykepleiertettheten skal være. Hvordan skal én sykepleier klare å evakuere 153 pasienter fra et eldrehjem i et branntilfelle?

Oppdatering:

Nå har Bjarne Håkon Hansen gått ut og forsvart regjeringen slike en god politiker gjør. Kritikk fra Carl I. Hagen blir som alltid slått tilbake ved å se på tidligere regjeringer opp mot denne. Det er dette som gjentar seg gang på gang. Det blir mye snakk og lite gjort. Hansen går ut og sier at en tredjedel av dagens ungdom må velge helsesektoren som utdanningsvei skal vi klare å dekke behovet som kommer om noen år. Han sier videre at han tror regjeringen vil klare dette! Og hvordan: " Jeg tror dette realistisk. Men vi er avhengig av at arbeidsforholdene og lønnsforholde er gode, slik at helsektoren blir attraktiv, sier helseministeren." Lønnsforholdene er god vil med si at de må sette opp lønna betraktelig fra dagens nivå. Dette gjelder spesielt i eldreomsorgen. Det å jobbe nattskift og dagskift og helgeskift om hverandre kan vel heller ikke ses på som gode arbeidsforhold. Jeg håper at Hansen har en streategi som vil fingere ypperlig. Det hadde bare vært litt lettere om han hadde delt den med resten av Norge.