søndag 16. august 2009

Å risikere


Å le er å risikere å bli tatt for å være dum.
Å gråte er å risikere å bli oppfattet som sentimental.
Å komme en annen i møte er å risikere å bli involvert.
Å vise følelser er å risikere å blottlegge sitt egentlige jeg.
Å gi uttrykk for sine idéer, sine drømmer, er å risikere å tape ansikt.
Å gi kjærlighet er å risikere å ikke få noe igjen.
Å leve er å risikere å dø.
Å håpe er å risikere fortvilelse.

Men du må risikere noe, for den største faren i ditt liv
er å ikke risikere.
Den person som ikke risikerer, gjør ingenting,
har ingenting, er ingenting.
Han kan kanskje unngå lidelse og sorg,
men han kan rett og slett ikke
forandre seg, føle, vokse, elske - leve.
Lenket til sine holdninger er han en slave,
han har forspilt friheten.

Bare én person som risikerer, er fri.

Av Hugo Prather

Dette diktet fikke jeg for noen år siden av min mor til oppmuntring. Jeg hadde begynt på ingeniør og følte at ingenting ga noen mening og visste ikke hva jeg skulle gjøre. Diktet fikk meg til å tenke litt annerledes og jeg fikk nytt mot av det. 
Dette diktet håper jeg kan være til oppmuntring for et nytt semester. Se på denne høsten som en ny start og gå ut å risiker litt mer.

Men du må risikere noe, for den største faren i ditt liv er å ikke risikere!

Bare en person som risikerer er fri!