I dag tidlig, les 05.50, reiste jeg til Oslo for å delta på et kurs for GNIST-ambassadører. Det er ikke hver dag jeg reiser på dagstur til Oslo for å delta på kurs hos Kunnskapsdepartementet, men en dag må jo være den første.
For de som ikke vet hva GNIST er så kan dere sjekke ut denne siden. Sakset fra siden er det kort fortalt: "GNIST er en bred satsing for å styrke kvaliteten på lærerutdanningen og videreutvikle lærerprofesjonen. Partnerskapet jobber for å øke statusen til lærerne og rekruttere flere gode lærere for fremtiden." Partnerskapet består av Kunnskapsdepartementet, Utdanningsforbundet, KS, LO, NHO, Pedagogstudentene, Studentenes Landsforbund, Norsk Lektorlag, Skolenes Landsforbund, Norsk skolelederforbund og Nasjonalt råd for lærerutdanning. Det er da gjennom Pedagogstudentene at jeg har fått muligheten til å representere Høgskolen i Bergen på utdanningsmessen i Arenum 28. og 29. januar.
Det er veldig mye interessant som skjer i denne GNIST-satsingen og det er ingen annen satsing uavhengig av yrkesgruppe eller studieretning som kan måle seg med denne, så jeg må si meg heldig som får være en del av den. Hvor mye får man så presset inn på et åtte timers langt møte/kurs. Vi fikk blant annet innblikk i "Rapport fra Tidsbrukutvalget" som ble publisert 15. desember 2009. Her var det Ulla Werner som satt i utvalgssekretariatet for rapporten. Kristin Halvorsen var innom og kom med gode oppmuntringer og utfordringer med den nye lærerutdanningen og mentorordningen som også kommer fra høsten av. Den største bolken var dog viet den nye lærerutdanningen. Her var det Grethe Sofie Bratlie og Borghild Abusland som presenterte den og St.meld. nr. 11 "Læreren. Rollen og utdanningen". Den nye lærerutd. kommer som en følge av denne og NOKUT-evalueringen av utdanningen. Borghild var en av de som var med og skrev hele meldingen og de kunne absolutt det de snakket om.
Det jeg kan oppsummere av dagen er at det er veldig mye en kan være innom i løpet av en slik dag, men svært lite en rekker å gå i dybden på ting. Kjenner jeg meg forberedt på å stå på stand og svare på spørsmål fra usikre videregåendeelever? Og klarer jeg å få de til å forstå at læreryrket faktisk er det beste og viktigste yrke vi har i Norge? Kanskje ikke i dag, men forhåpentligvis når ting blir litt fordøyd og jeg får lest litt mer fra alt vi fikk i dag så skal jeg nok være klar til å "verve" mange nye dyktige lærerstudenter. Ved hjelp av de fantastiske sjokkgule t-skjortene vi fikk så synes jeg i det minste!
Kunnskapen i den norske skolen må bli høyere, sier alle. Hvordan? All forskning sier at den største enkeltfaktoren som påvirker barns læring er læreren. Så da er kanskje GNIST nettop det som skal til...