Etter en etterlengtet (fra min side) het debatt har LR-Stud endelig kommet frem til sine eksterne fokusområder. I Sverige er situasjonen det at det utdannes flere lærere enn det er jobber. De skal nå innføre et introduksjonsår for alle ferdigutdannet lærere som må bestås for bli godkjent som lærer. Den store debatten gikk på om en skulle ha fokus på introduksjonsåret eller om en skal ha fokus på å dimensjonere lærerutdanningene slik at det ikke blir utdannet flere enn det er plasser til i introduksjonsåret.
Man kan trekke en parallell til veiledningen av nyutdannede som man er innført i Norge. På lik linje med intrudoksjonsåret i Sverige er det lagt veldig lite, en kan si ingen, økonomiske retningslinjer. Jeg synes det er et viktig og riktig valg å ha fokus på introduksjonsåret og gleder meg til å se hvordan utfallet blir når det innføres.
Det som er en gledelig situasjon for våre svenske brødre er at de er for mange lærere. Dette er en luksus som vi i Norge kan se langt etter. Hvis det viser seg at det blir for få introduksjonsplasser så vil det bli nødvendig å gå inn og dimensjonere utdanningen og det vil føre til større konkurranse for å komme inn på utdanning, noe som vil føre til større status og kvalitet. Det er dette vi i Norge og PS ønsker at skal skje.